Recension: In a Violent Nature (2024) – så bra är den omtalade skräckisen

<p><strong>Med sin kvasiintellektuella</strong> dekonstruktion av 1980-talets ”d&ouml;da k&aring;ta ungdomar i skogen”-rullar har regiss&ouml;ren <strong><a href=”https://www.imdb.com/name/nm1854288/” target=”_blank” rel=”noopener”>Chris Nash</a>&nbsp;</strong>f&aring;tt filmv&auml;rldens kritiker p&aring; fall med en slasher som skildras ur g&auml;rningsmannens perspektiv. Om man nu kan kalla detta filmmonster f&ouml;r en ”man”, han &auml;r n&auml;mligen lika m&auml;nsklig som Jason Voorhees eller Michael Myers. En stum och lunkande m&ouml;rdarmaskin, som v&auml;grar d&ouml; och som <em>alltid</em> kommer ikapp sina offer.<div class=”component-content__text-ad ad-container”><div class=”ad-mobile”></div></div></p>
<p>&Auml;ven om&nbsp;<em>In a Violent Nature</em>, &aring;tminstone konceptuellt sett, &auml;r en frisk fl&auml;kt, kan jag inte p&aring;st&aring; att den f&ouml;rtj&auml;nar sina lovord, med undantag f&ouml;r <strong>Chainsaw Award</strong>-priset f&ouml;r ”best kill”. Scenen med yogatjejen som slits i tur &auml;r s&aring; pass vederv&auml;rdigt kreativ att den tar vederv&auml;rdig kreativitet till nya niv&aring;er. Det &auml;r ocks&aring; en av f&aring; scener, om inte den enda, d&auml;r det &auml;ntligen blir n&aring;gon slags kommunikation mellan filmens karakt&auml;rer, &auml;ven om den mest begr&auml;nsar sig till ljudet av brustna blodk&auml;rl, kn&auml;ckta kotor och skrik.<div class=”component-content__text-ad ad-container”><div class=”ad-desktop”></div><div class=”ad-mobile”></div></div></p>
<h3>Som bortklippta transportstr&auml;ckor fr&aring;n Fredagen den 13:e-filmerna</h3>
<p><strong>Annars vigs speltiden</strong> fr&auml;mst &aring;t att se den stumme besten med falukorvsfingrar lunka runt i skogen, stirra p&aring; sina offer, hugga, s&aring;ga, sl&aring; och slita dem i stycken. Han s&auml;ger inte ett ord, vi f&aring;r knappt se hans ansikte, det finns ingen musik, kameran &auml;r stillast&aring;ende, klippen l&aring;nga, speltiden o&auml;ndlig, mitt t&aring;lamod pulveriserat. Sj&auml;lvklart &auml;r fotot beskuret i det gamla tjockteveformatet 4:3. Det &auml;r som att titta p&aring; bortklippta transportstr&auml;ckor fr&aring;n <em>Fredagen den 13:e</em>-filmerna &ndash; och ungef&auml;r lika tradigt.</p>
<p>Jag brukar gilla filmer som skildras ur en g&auml;rningsmans perspektiv<em>, </em>men <strong>Chris Nash&nbsp;</strong>&auml;r s&aring; pass lojal till id&eacute;n om sin m&ouml;rdares djuriska ondska att det inte finns n&aring;got utrymme f&ouml;r riktning, karakt&auml;rsutveckling eller ens syfte. Och absolut ingen kommunikation mellan g&auml;rningsman och publik eller g&auml;rningsman och offer &ndash; med undantag f&ouml;r tidigare makabra scen med den stackars yogatjejen.<div class=”component-content__text-ad ad-container”><div class=”ad-desktop”></div><div class=”ad-mobile”></div></div></p>
<p>&nbsp;<em>In a Violent Nature&nbsp;</em>&auml;r i slut&auml;ndan ett v&auml;lgjort experiment, som mest bara bekr&auml;ftar att figurer som Jason Vorhees och Michael Myers fungerar som b&auml;st n&auml;r de poppar upp och skr&auml;mmer slag p&aring; ungdomar &ndash; inte n&auml;r vi ska f&ouml;lja deras transportstr&auml;ckor p&aring; jobbet.</p>
<p><strong>”In a Violent Nature” g&aring;r nu att se p&aring; svenska biografer.</strong></p>

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *